Wśród ruin kamiennej warowni

11:35:00 aldia 46 Komentarze

Ten tajemniczy Dolny Śląsk! Mój piękny region kryje niezliczoną ilość tajemnic....

W maju odwiedziłam Starą Kamienicę. Tu na niewielkim wzniesieniu znajdują się pozostałości kamiennej warowni. Gród w tej wsi istniał prawdopodobnie już w X-XI wieku. Sam zamek zaś został wzniesiony w połowie XIII wieku.







Zamek stale rozbudowywano, jednak w wyniku wojen husyckich ulegał stale zniszczeniu. Przez wieki pozostał w rękach rodu Schaffgotschów. Trawiły go pożary, wojny, aż uległ całkowitej ruinie.




Gotycko-renesansowy zamek był budowlą wzniesioną z łamanego kamienia na planie prostokąta i otoczony fosą. Brama wjazdowa umieszczona została w kilkukondygnacyjnej wieży. 



Ostatecznemu zniszczeniu zamek uległ w wyniku pożaru w 1758 r. Od tej pory zamek popadł w całkowita ruinę. Do naszych czasów z zamku przetrwała ruina wieży bramnej.





  
W północnej i wschodniej części założenia stały podpiwniczone budynki mieszkalne. 






Pozostałości po kamiennym moście zrobiły na mnie wrażenie. Oczami wyobraźni widziałam na nim powozy konne pędzące do zamku.



Całość jest niestety zaniedbana i większości porośnięta chwastami.



Piwnice są częściowo zasypane. Długo broniłam się by tam zajrzeć, ale w końcu się skusiłam i zdążyłam "cyknąć" fotki.






Tuż obok warowni wznosi się zabytkowa brama z odnowioną rzeźbą Herkulesa.



Blisko ruin zamku znajduje się kościół Ścięcia św. Jana Chrzciciela z XIV wieku z kamienną kostnicą i cmentarzem.








Jak zobaczę zabytkowy dom, oczywiście musi znaleźć się w moim obiektywie :)



Tuż obok kościoła znajduje się bocianie gniazdo. Jaka była moja radość, gdy zobaczyłam parę kopulujących bocianków! Ktoś mi kiedyś powiedział, że to przynosi szczęście... :)



I wiecie co, ten bocianek obiecał wrócić do mnie za kilka miesięcy z przesyłką.. :)






46 komentarzy:

  1. na widok takich ruin, czy zgliszcz, wyobraźnia przenosi mnie w czasy ich świetności... Piękne zdjęcia- tu ruiny wyrażające przemijanie, tu kwitnące owocowe i bociek, zwiastun nowego życia :))) Gratuluję kochana z całego serca <3

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki serdeczne, aż mi się ciepło na sercu zrobiło :)) Pozdrawiam gorąco!

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękna i malownicza ruina:) Świetne zdjęcia! Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Gratulacje :) Mi bocian przyniósł niepostrzezrzenie synka ponad cztery lata temu :).

    OdpowiedzUsuń
  5. Milo jest popatrzec na bliskie mi zabytki. Ubolewam wciaz, ze ruiny popadaja w ruine...
    Bociany, zawsze mili goscie, niezbyt czesto je mozna spotkac w gminie Stara Kamienica :)
    Serdecznosci :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Piękne zdjęcia. Zachęcają by odwiedzić to miejsce :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Na żywo to wszystko musi być jeszcze piękniejsze. Szkoda że trochę daleko tam mam...

    OdpowiedzUsuń
  8. Wspaniala nowina! Ciesze sie razem z Wami.
    Jaka szkoda, ze te resztki ruin popadaja w jeszcze wieksza ruine. Nie trzeba przeciez wielkich nakladow, zeby nieco uporzadkowac teren, moglyby to robic dzieci z pobliskich szkol w ramach lekcji wychowawczych.

    OdpowiedzUsuń
  9. Dzięki serdeczne :)). Co do porządkowania ruin masz świętą racje Panterko! :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Też się cieszę, że mieszkam na Dolnym Śląsku, zawsze "pod ręką" jest jakieś miejsce na wycieczkę;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Cieszę się,że postają takie posty. Na przekór - bo cudze chwalicie a swego nie znacie, a przecież zacwycać można się wszystkim, tym co dookoła nas.
    Kamienny most i na mnie zrobił wrażenie. Ja lubię ruiny :) Nawet jak są trochę zapuszczone...mają wtdy więcej tajemniczości

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oc h i z całego serca gratuluję :)
      wszystkiego dobrego życzę

      Usuń
  12. Kochana, cudowna wiadomosć!!! Serdecznie Ci GRATULUJĘ!!!!
    moc uścisków i dbaj o siebie

    OdpowiedzUsuń
  13. Przepięknie! Serdecznie gratuluję i niech bociek szczęśliwie doniesie przesyłkę.

    OdpowiedzUsuń
  14. życzę aby" przesyłka" dotarła szczęśliwie..... no i gratulacje :)
    leptir
    http://leptir-visanna7.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  15. Uwielbiam takie miejsca! Gratuluję ogromnie :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Dziękuję Wam bardzo kochane kobietki :)))

    OdpowiedzUsuń
  17. Czy ja dobrze odczytałam tę informację o powrocie boćków? Czy Ty może....? Ale by było super!

    OdpowiedzUsuń
  18. Tak, według ostatniego priorytetu od boćka, wiem, że dzieciątko jest już w drodze ;))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To cudowna wiadomość! Według mnie poczęcie to naprawdę cud. A im jestem starsza, tym bardziej nie mogę się mu nadziwić. Bardzo się z Tobą cieszę!!

      Usuń
  19. Kolejne magiczne miejsce :) Uwielbiam zamki, nawet jeśli są to tylko ruiny :)
    Miłego dnia :))

    OdpowiedzUsuń
  20. Oj :) Czekam razem z Tobą na przesyłkę bociana :)
    Piękne ostatnie zdjęcie :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Piękne miejsca. Dolny Śląsk skrywa wiele tajemnic i to jest niesamowite. Na Boże Ciało zawitałam w tamtych stronach i jadąc samochodem podziwiałam piękne zameczki, pałacyki na przeróżnych wzniesieniach. Chciałabym móc pozwiedzać je bez poczucia czasu. Piękne zdjęcia. Szkoda że zamki są tak wynędzniałe, a czasami pozostają zaledwie szczątki, ale na szczęście zostało parę pełnych budowli :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Odkrywanie takich miejsc musi być niezwykle fascynujące... To jakby przenoszenie się w czasie i oglądanie zamku w czasach jego świetności.
    Gratulacje, jeżeli chodzi o bocianka!
    Pozdrawiam cieplutko :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Miejsce, które kryje w sobie wiele tajemniczości (oj Młody miałby pole do popisu) i jest niezwykle fotogeniczne ...

    OdpowiedzUsuń
  24. Piękne zdjęcia. A Boćki zawsze przynoszą dobre wieści;) gratuluję i pozdrawiam serdecznie Ania

    OdpowiedzUsuń
  25. Dzięki serdeczne za moc ciepłych słów. Aldi, będziesz ciocią :). Tym, które też czekają na wizytę bocianka życzę jak najszybszych wieści od niego :)) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  26. Dziękuję za polecenie kolejnego miejsca z naszego regionu:) Ehh, te boćki;) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  27. Zabierasz nas w takie wspaniałe podróże, że aż nie chce się stąd wychodzić. Dziękuję za wspaniałe doznania :)
    Uściski, Agness:)

    OdpowiedzUsuń
  28. Prześliczny jest twój rejon:) Kiedyś się wybiorę. Pozdrowienia i dziękuję za dobre słowo

    OdpowiedzUsuń
  29. Uwielbiam takie ruiny...mogliby tylko tam troszkę posprzątać ;)

    OdpowiedzUsuń
  30. Gratuluję!!!!!! Moc bociana działa:) Przepiękne miejsce... i zdjęcia cudowne

    OdpowiedzUsuń
  31. Dokładnie, działa :) Dzięki serdeczne. Buziaki!

    OdpowiedzUsuń
  32. No to niech bociek szczęśliwie i bezpiecznie doniesie :) Gratuluję!

    OdpowiedzUsuń
  33. Kochana GRATULUJĘ! a tak nawiasem mówiąc to Ty zawsze coś ciekawe wynajdziesz:) Brawo!

    OdpowiedzUsuń
  34. a ten zabytkowy dom ma w sobie coś fajnego :)
    Masz dar wyszukiwania ciekawych miejsc, wiesz?
    Przesyłka bociana? Co za wpaniała wiadomość ! Gratuluję :)

    OdpowiedzUsuń
  35. Magiczne ruiny, z podziemii zdjecie genialne, moze kiedys sie tam wybiorę z rodzinką. Pozdrawiam z Dolnego Śląska i oczywiscie gratulacje wielkie :) Edka.

    OdpowiedzUsuń
  36. Cieszę się, że się podoba :) Dzięki serdeczne wszystkim ;-)

    OdpowiedzUsuń
  37. Szkoda,że takie magiczne miejsca popadają w ruinę ...
    Domek prześliczny. Ja też uwielbiam oglądać boćki w gniazdach, ale jeszcze nie przyłapałam uch w takiej sytuacji :P

    OdpowiedzUsuń
  38. Witaj Arkadio.
    Musisz przyznać, że nasz Diolny Sląsk ma pełno takich tajemniczych i magicznych miejsc. Starych zamków i pałaców, ruin i ciekawych kościółków. Że o bocianach nie wsponmę. W samej Buczynie (wieś niedaleko Przemkowa) są trzy takie gniazda. Mijam je raz w tygodniu i podziwiam bociany, które w nich zamieszkują.
    Widzę, że mamy podobne zainteresowania. Ja lubię chodzić też po lochach ,, kryptach i starych piwnicach.
    Pozdrawiam serdecznie.
    Michał

    OdpowiedzUsuń
  39. Dokładnie, Dolny Śląsk. Nie do opowiedzenia. Do zobaczenia :)

    OdpowiedzUsuń
  40. Aż żal patrzeć na te wszystkie "umierające" zabytki.

    OdpowiedzUsuń
  41. Swietne ruiny! chcialabym, by w mojej okolicy byly takie miejsca...

    Pozdrawiam
    http://dookola-swiata-w-jeden-dzien.blogspot.ch/

    OdpowiedzUsuń

Twój głos ma znaczenie :)